Riwayat seekor ayam untuk hari raya aidilfitri 2018

Riwayat seekor ayam untuk hari raya aidilfitri 2018


Assalamualaikum w.b.t dan Salam mesra!

Dulu masa kecik2 ayam goreng menjadi kegilaan bagi setiap orang. Tapi lain pula dengan kegilaan seorang budak yang bernama Suffi!

 Kegilaanya ialah memelihara ayam dll, segala macam dibela seperti ayam piru/turkey, ayam mutiara, ayam kampung, burung puyuh, dan arnab.

Kali ini nak cerita tentang ayam, antara keseronokkan, keenakkan dan kebahagiaan. Semuanya yang dilakukan waktu kita kecil sentiasa segar dalam ingatan, pembelajaran berdasarkan praktikal lebih terkesan di dalam minda.

Mari ikuti siri rakaman riwayat seekor ayam yang membawa pelbagai kenikmatan kepada manusia setiap hari. Kali ini cikgu bersama rakan2 berhajat untuk menikmati suasana kampung 'tangkap ayam' bila hari lebaran menjelang tiba.

Baka ayam kacuk dipilih untuk projek ayam kali ini, atas beberapa sebab seperti tempoh tumbesaran yang agak cepat iaitu 2 bulan sudah boleh potong!.

Jadi.. sebagai permulaan, 40 ekor anak ayam masuk 'pusat asuhan' sebelum berdikari di reban yang sebenar.


































































































Yu. Suffi Yusof

Seorang guru yang sangat obses dengan dunia pendidikan digital dan pertanian moden. Memiliki minat mendalam dengan dunia grafik, penerbitan video, animasi dan pengurusan sumber manusia.Terus menyumbang selagi hayat dikandung badan. Biar jasa jadi kenangan.

Catat Ulasan

To Top