Cara mudah keluarkan butiran jagung dari tongkolnya

Cara mudah keluarkan butiran jagung dari tongkolnya

Assalamualaikum w.b.t dan Salam mesra!


Butiran jagung yang terdapat di pasaraya ada dua jenis, iaitu yang solid dan yang terpotong bahagian pangkalnya. 

Untuk menu jagung cup, jagung yang terpotong bahagian pangkalnya kurang enak berbanding yang Solid tanpa cedera keseluruhannya. 



Cuba juga beli alat membantu, nampaknya secara manual menggunakan tangan juga yang cantik. Mungkin ada mesin khas mengeluarkan kernels ini untuk kuantiti yang banyak. 










Peningkatan satu kali ganda pada musim ini apabila percubaan 2 in 1 dilaksanakan membuahkan hasil hingga 2.5 tongkol per polybag. Alhamdulillah rezeki anak-anak skptldm. 

Varieti ini menyediakan kernels berkualiti tinggi dan besar dengan kapasiti 2 cup untuk setiap tongkol. Sudah pasti menggembirakan kanak2 jika dapat membawa pulang setongkol dua ke rumah masing-masing. 



Berbudi pada tanah, asal usul kembali kepada tanah. Cucu Tok Awang tak pernah lupa warisannya, penyambung tradisi amalan turun temurun. 

#BiarJasaJadiKenangan
#MewarnaiKehidupanAnak2skptldm








Yu. Suffi Yusof

Seorang guru yang sangat obses dengan dunia pendidikan digital dan pertanian moden. Memiliki minat mendalam dengan dunia grafik, penerbitan video, animasi dan pengurusan sumber manusia.Terus menyumbang selagi hayat dikandung badan. Biar jasa jadi kenangan.

Catat Ulasan

To Top